Korrigera partiets arbetsstil
Den 1 februari 1942
[Detta tal hölls
då Kinas kommunistiska partis Centralkommittés Partiskola
öppnades.]
Partiskolan öppnas i dag och jag önskar den
all framgång.
Jag skulle vilja säga något om problemet
med arbetsstilen i vårt parti.
Varför måste det finnas ett revolutionärt
parti? Det måste finnas ett revolutionärt parti därför
att det i världen förekommer fiender till folket, vilka förtrycker
det, och folket önskar kasta av sig fiendeförtrycket. Och
under kapitalismens och imperialismens era behövs just ett sådant
revolutionärt parti som kommunistiska partiet. Utan ett sådant
parti är det helt enkelt omöjligt för folket att kasta
av sig fiendeförtrycket. Vi är kommunister, vi önskar
leda folket till att kasta fienden över ända, och därför
måste vi hålla god ordning i våra led. Vi måste
marschera i takt, våra trupper måste vara utvalda och våra
vapen goda. Utan att dessa betingelser uppfyllts kan fienden inte kastas
över ända.
Vilket är det problem som vårt parti nu
står inför? Partiets allmänna linje är riktig och
utgör inget problem, och partiets arbete har burit frukt. Partiet
har flera hundra tusen medlemmar, som leder folket i ytterligt hårda
och bittra strider mot fienden. Detta står klart för alla
och betvivlas av ingen.
Finns det eller finns det då inte något
problem som vårt parti fortfarande står inför? Jag
anser att det finns ett problem, som i viss mening är mycket allvarligt.
Vilket är detta problem? Det är faktum att
det i tänkandet hos ett antal av våra kamrater finns någonting
som slår en såsom inte helt riktigt eller inte helt på
sin plats.
Med andra ord, det är fortfarande något
fel med vår studiestil, något fel med stilen i partiets;
inre och yttre relationer och något fel med vårt sätt
att skriva. Med något fel med studiestilen menar vi subjektivismens
sjukdom. Med någonting fel med stilen i partirelationerna menar
vi sekterismens sjukdom. Med någonting fel med vårt sätt
att skriva menar vi den sjukdom som visar sig i schablonmässigt
skriveri i partisaker.[1]
Alla dessa är fel, de är onda vindar, men de liknar inte den
vintriga nordanvinden som sveper över hela skyn. Subjektivism,
sekterism och schablonmässigt skriveri i partisaker är inte
längre förhärskande stilar, de är endast motvindsbyar,
onda vindar från luftskyddstunnlarna. (Skratt.) Det är
emellertid inte bra att sådana vindar fortfarande ska blåsa
i partiet. Vi måste stänga till de passager som framkallar
dem. Hela vårt parti bör ta itu med arbetet att stänga
till dessa passager, och det bör även partiskolan göra.
Dessa tre onda vindar, subjektivism, sekterism och schablonmässigt
skriveri i partisaker har sitt historiska ursprung. Ehuru de inte längre
förhärskar i hela partiet skapar de fortfarande ständiga
svårigheter och besvärar oss. Därför är det
nödvändigt att motstå dem och att studera, analysera
och förklara dem.
Bekämpa subjektivismen för att korrigera
partiets studiestil, bekämpa sekterismen för att korrigera
stilen i partirelationerna och bekämpa partischablonerna (de stela
partifraserna) för att korrigera sättet att skriva - det är
den uppgift vi har framför oss.
För att genomföra uppgiften att slå
fienden måste vi genomföra uppgiften att korrigera dessa
stilar inom partiet. Stilen i studierna och sättet att skriva ingår
också i partiets arbetsstil. När vårt partis arbetsstil
väl blivit fullständigt riktig, kommer folket i hela landet
att lära av vårt exempel. De utanför partiet, som har
samma slags dåliga stil kommer, om de är bra och ärliga
människor, att lära av vårt exempel och rätta sina
misstag, och sålunda kommer vi att öva inflytande på
hela nationen. Så länge del råder god ordning i våra
kommunistiska led och vi marscherar i takt, så länge våra
trupper är utvalda och våra vapen goda, kan varje fiende,
hur stark han än må vara, besegras.
Låt mig nu tala om subjektivismen.
Subjektivismen är en olämplig studiestil.
Den står i motsättning till marxismen-leninismen och är
oförenlig med det kommunistiska partiet. Vad vi vill ha är
den marxist-leninistiska studiestilen. Med studiestil menar vi inte
endast studiestilen i skolorna utan i hela partiet. Det är fråga
om tankemetoden hos kamraterna i våra ledande organ, hos alla
kadrer och partimedlemmar, en fråga om vår inställning
till marxismen-leninismen, om alla partikamraters inställning i
sitt arbete. Därför är frågan av utomordentlig,
ja av första rangs betydelse.
Vissa oklara idéer är gängse bland
många människor. Det förekommer till exempel oklara
idéer om vad en teoretiker är, vad en intellektuell är
och vad som menas med att förbinda teori och praktik och så
vidare.
Låt oss först fråga, är vårt
partis teoretiska nivå hög eller låg? På senaste
tiden har ett ökat antal marxistleninistiska arbeten översatts
och ett ökat antal människor läst dem. Detta är
mycket bra. Men kan vi för den skull säga att vårt partis
teoretiska nivå blivit mycket högre? Sant är att nivån
är en smula högre än tidigare. Men vår teoretiska
front står alls inte i samklang med det rika innehållet
i den revolutionära rörelsen i Kina, och en jämförelse
dem emellan visar att den teoretiska sidan släpar långt efter.
Allmänt talat kan vår teori ännu inte hålla takten
med vår revolutionära praktik, än mindre gå i
spetsen för den såsom den borde göra. Vi har ännu
inte höjt vår rika och omväxlande praktik till det rätta
teoretiska planet. Vi har ännu inte undersökt alla den revolutionära
praktikens problem - inte ens de viktiga - och höjt dem till ett
teoretiskt plan. Bara tänk efter, hur många av oss har skapat
teorier som är värda namnet rörande Kinas ekonomiska,
politiska och militära angelägenheter eller kultur, teorier
som kan anses såsom vetenskapliga och omfattande och inte som
ofullständiga och skissartade? Detta gäller särskilt
på den ekonomiska teorins område. Sedan Opiumkriget har
den kinesiska kapitalismens utveckling pågått i ett århundrade
och likväl har det inte skapats ett enda teoretiskt verk som överensstämmer
med verkligheten i Kinas ekonomiska utveckling och är verkligt
vetenskapligt. Kan vi påstå att den teoretiska nivån
redan är hög i till exempel studiet av Kinas ekonomiska problem?
Kan vi påstå att vårt parti redan har ekonomiska teoretiker
värda att kallas så? Förvisso inte. Vi har läst
ett stort antal marxist-leninistiska böcker, men kan vi därför
göra anspråk på att vi har teoretiker? Det kan vi inte.
Ty marxismen-leninismen är den teori som Marx, Engels, Lenin och
Stalin skapade på grundval av praktiken, den allmänna slutsats
de drog av den historiska och revolutionära verkligheten. Om vi
bara läser deras arbeten, men inte går vidare till att studera
den kinesiska historiens och revolutionens verklighet i ljuset från
deras teori eller inte gör oss någon möda att noggrant
tänka igenom Kinas revolutionära praktik i teorins form, bör
vi inte vara så förmätna att vi kallar oss marxistiska
teoretiker. Om vi, såsom medlemmar av Kinas kommunistiska parti,
blundar för Kinas problem och endast kan lära oss vissa isolerade
slutsatser eller principer ur marxistiska skrifter utantill, kommer
våra framsteg på den teoretiska fronten sannerligen att
bli mycket skrala. Om allt en människa förmår är
att plugga in marxistiska ekonomiska eller filosofiska skrifter utantill,
recitera dem flytande från kapitel I till kapitel X, men hon är
absolut ur stånd att tillämpa dem, kan hon då anses
vara en marxistisk teoretiker? Nej, det kan hon inte. Vad slags teoretiker
vill vi ha? Vi vill ha teoretiker som riktigt och i överensstämmelse
med den marxist-leninistiska ståndpunkten, synpunkten och metoden
kan tolka de praktiska problem som uppstår under historiens och
revolutionens förlopp samt vetenskapligt förklara och teoretiskt
belysa Kinas ekonomiska, politiska, militära, kulturella och övriga
problem. Detta är det slags teoretiker vi vill ha. För att
vara en teoretiker av detta slag, måste man ha ett riktigt begrepp
om det väsentliga i marxismen-leninismen, om den marxist-leninistiska
ståndpunkten, synpunkten och metoden och om Lenins och Stalins
teorier om den koloniala revolutionen och den kinesiska revolutionen,
och man måste kunna tillämpa dem i en ingående och
vetenskaplig analys av Kinas praktiska problem och upptäcka lagarna
för dessa problems utveckling. Sådana teoretiker är
det vi verkligen behöver.
Vårt partis Centralkommitté har nu fattat
ett beslut med uppmaning till våra kamrater att lära sig
hur de ska tillämpa den marxist-leninistiska ståndpunkten,
synpunkten och metoden i allvarliga studier av Kinas historia och av
Kinas ekonomiska, politiska och militära angelägenheter och
kultur, samt att analysera varje problem konkret på grundval av
detaljerat material och sedan dra teoretiska slutsatser. Dessa är
de plikter vi måste påtaga oss.
Våra kamrater i partiskolan bör inte betrakta
den marxistiska teorin som en livlös dogm. Det är nödvändigt
att behärska den marxistiska teorin och att tillämpa den,
att behärska den uteslutande för syftet att tillämpa
den. Om ni kan tillämpa den marxist-leninistiska synpunkten vid
klarläggandet av ett eller två praktiska problem, bör
ni berömmas och hållas räkning för viss insats.
Ju fler problem ni klarlägger och ju fullständigare och mer
djupgående ni gör det, desto större är er insats.
Vår partiskola bör också fastställa en mätare
för att betygsätta de studerande såsom goda eller dåliga
i överensstämmelse med hur de efter att ha studerat marxismen-leninismen
ser på Kinas problem, huruvida de ser problemen klart eller inte
och huruvida de alls ser eller inte ser dem.
Låt oss härnäst tala om frågan
om de "intellektuella".[2]
Eftersom Kina är ett halvkolonialt och halvfeodalt land och dess
kultur inte är väl utvecklad är intellektuella särskilt
uppskattade. I denna fråga om de intellektuella fattade partiets
Centralkommitté för över två år sedan ett
beslut,[3] som
sade att vi bör vinna över det stora flertalet intellektuella
och, i den mån de är revolutionära och villiga att delta
i motståndet mot Japan, välkomna dem alla och envar. Det
är fullständigt riktigt av oss att sätta värde på
de intellektuella, ty utan revolutionära intellektuella kan revolutionen
inte segra. Men vi vet alla att det finns många intellektuella
som inbillar sig att de är mycket lärda och lägger sig
till med höglärda fasoner utan att inse att dylika fasoner
är dåliga och skadliga och hindrar deras egen utveckling.
De borde vara medvetna om sanningen att faktiskt många så
kallade intellektuella relativt sett är synnerligen okunniga och
att arbetarna och bönderna ibland vet mer än de. Här
kommer några att säga: "Ha, du ställer sakerna
på huvudet och pratar strunt." (Skratt.) Men ta
det lugnt, kamrater. Det ligger ett visst förnuft i vad jag säger.
Vad är kunskap? Allt sedan klassamhället
kom till har det bara funnits två slag av kunskap i världen.
Den ena är kunskapen om kampen för produktionen och den andra
är kunskapen om klasskampen. Naturvetenskapen och samhällsvetenskapen
är kristalliseringar av dessa två slag av kunskap, och filosofin
är generaliseringen och summeringen av kunskapen om naturen och
kunskapen om samhället. Finns det något annat slag av kunskap?
Nej. Låt oss nu betrakta vissa studerande, de som fostrats i skolor
som är fullständigt avskurna från den praktiska verksamheten
i samhället. Vad ska man säga om dem? En person går
från en grundskola av detta slag hela vägen upp till ett
universitet av samma slag, tar sin examen och anses ha ett förråd
av lärdom. Men allt han har är boklig lärdom. Han har
ännu inte deltagit i någon praktisk verksamhet eller tillämpat
vad han lärt på något av livets områden. Kan
en sådan person betraktas som en fullständigt utvecklad intellektuell?
Knappast, enligt min mening, därför att hans kunskap fortfarande
är ofullständig. Vad är då relativt fullständig
kunskap? All relativt fullständig kunskap bildas i två etapper:
den första etappen är förnummen kunskap, den andra är
rationell kunskap, som är den förstnämndas utveckling
till ett högre stadium. Vad slags kunskap är de studerandes
boklärdom? Även om vi antar att all deras kunskap är
sann, så är den likväl inte kunskap som förvärvats
genom deras egen personliga erfarenhet utan består av teorier
som uppställts av deras föregångare då dessa summerat
erfarenheterna av kampen för produktionen och av klasskampen. Det
är absolut nödvändigt att de studerande förvärvar
detta slags kunskap, men det måste stå klart att denna kunskap
för deras del fortfarande är i viss mening ensidig, någonting
som bestyrkts av andra men ännu inte av dem själva. Vad som
är viktigast är att vara skicklig att tillämpa denna
kunskap i livet och i praktiken. Därför råder jag dem,
som endast har boklig lärdom men ännu ingen kontakt med verkligheten
och likaså dem som har liten praktisk erfarenhet, att inse sina
egna brister och bli lite anspråkslösare.
Hur kan de som endast har boklig lärdom förvandlas
till intellektuella i verklig mening? Det enda sättet är att
förmå dem att deltaga i praktiskt arbete och bli praktiska
arbetare, att förmå dem som är sysselsatta med teoretiskt
arbete att studera viktiga praktiska problem. På detta sätt
kan vi nå vårt mål.
Vad jag sagt kommer troligen att förarga en del
människor. De kommer att säga: "Enligt din förklaring,
skulle inte ens Marx betraktas som intellektuell." Jag säger
att de har fel. Marx deltog i den revolutionära rörelsens
praktik och skapade också revolutionär teori. Utgående
från varan, kapitalismens enklaste beståndsdel, företog
han ett grundligt studium av det kapitalistiska samhällets ekonomiska
struktur. Miljoner människor såg och sysslade med varor varje
dag men var så vana vid dem att de inte lade märke till vad
de egentligen var. Marx allena studerade varorna vetenskapligt. Han
utförde ett oerhört forskningsarbete angående deras
faktiska utveckling och drog ur det som allmänt existerade en alltigenom
vetenskaplig teori. Han studerade naturen, historien och den proletära
revolutionen och skapade den dialektiska materialismen, den historiska
materialismen och teorin om den proletära revolutionen. På
detta sätt blev Marx en synnerligen fullständigt utvecklad
intellektuell, som representerade höjden av mänsklig visdom.
Han skiljde sig i grunden från dem som endast har boklig lärdom.
Marx företog under den praktiska kampens gång detaljerade
undersökningar och studier, formulerade generaliseringar och bestyrkte
sedan sina slutsatser genom att pröva dem i praktisk kamp - detta
är vad vi kallar teoretiskt arbete. Vårt parti behöver
ett stort antal kamrater som lär sig att utföra dylikt arbete.
I vårt parti finns många kamrater som kan lära sig
att utföra detta slag av teoretisk forskning; de flesta av dem
är intelligenta och lovande och vi bör sätta värde
på dem. Men de måste följa riktiga principer och inte
upprepa misstagen från det förflutna. De måste bryta
med dogmatismen och får inte begränsa sig till färdiggjorda
fraser i böcker.
Det finns endast ett slag av sann teori i denna värld,
den teori som är hämtad ur den objektiva verkligheten och
därefter bekräftad av den objektiva verkligheten; ingenting
annat är värt namnet teori i vår bemärkelse. Stalin
sade, att teorin blir meningslös om den ej förknippas med
praktiken.[4] Teori
utan mål är obrukbar och falsk och bör förkastas.
Vi bör föraktfullt peka finger mot dem som tycker om att teoretisera
utan mål. Marxismen-leninismen är den riktigaste, vetenskapligaste
och mest revolutionära sanningen, född ur den objektiva verkligheten
och bestyrkt av den objektiva verkligheten. Men många som studerar
marxismen-leninismen tar den som en livlös dogm, hindrar därmed
teorins utveckling och skadar både sig själva och andra kamrater.
A andra sidan kommer också våra kamrater
som sysslar med praktiskt arbete att råka illa ut om de missbrukar
sin erfarenhet. Det är sant att dessa människor ofta är
rika på erfarenheter, som är mycket värdefulla, men
det är mycket farligt om de nöjer sig med sin egen erfarenhet.
De måste inse att deras kunskap huvudsakligen är förnummen
och partiell och att de saknar rationell och allsidig kunskap. Med andra
ord, de saknar teori, och även deras kunskap är relativt ofullständig.
Utan en jämförelsevis fullständig kunskap är det
omöjligt att utföra revolutionärt arbete väl.
Det finns sålunda två slag av ofullständig
kunskap, den ena är den färdiggjorda kunskap som finns i böcker,
och den andra är kunskap som huvudsakligen är förnummen
och partiell. Bägge är ensidiga. Endast en sammansmältning
av dessa två kan resultera i kunskap som är sund och relativt
fullständig.
För att studera teori måste emellertid våra
kadrer av arbetare- och bondehärkomst först förvärva
en elementär skolning. Utan den kan de inte lära marxist-leninistisk
teori. Sedan de förvärvat den, kan de när som helst studera
marxism-leninism. I min barndom besökte jag aldrig någon
marxist-leninistisk skola och fick lära endast sådana ting
som, "Mästaren sade: 'Hur angenämt det är att lära
och ständigt gå igenom vad man har lärt".[5]
Ehuru detta läromaterial var föråldrat, gjorde det mig
en del gott ty av det lärde jag att läsa. Nu för tiden
studerar vi inte längre de konfutseanska klassikerna utan sådana
nya ämnen som modern kinesiska, historia, geografi och elementär
naturvetenskap som, när man väl lärt dem, är nyttiga
överallt. Vårt partis Centralkommitté fordrar nu eftertryckligen
att våra kadrer ur arbetarnas och böndernas led ska få
en elementär utbildning därför att sedan kan de ta upp
studier i vilken gren som helst - politik, krigsvetenskap eller ekonomi.
I annat fall blir de, trots sin rika erfarenhet, aldrig i stånd
att studera teori.
Härav följer att vi, för att bekämpa
subjektivismen, måste sätta människor av bägge
dessa två typer i stånd att utveckla sig i den riktning
där de har sina brister och att förena sig med den andra typen.
De som har boklig lärdom måste utvecklas i riktning mot praktiken,
endast på detta sätt upphör de att nöja sig med
böcker, endast så kan de undgå att begå dogmatiska
fel. De som har erfarenhet i arbete måste börja studera teori
och måste läsa på allvar; endast då blir de i
stånd att systematisera och skapa en syntes av sin erfarenhet
samt höja den till teorins nivå, endast då kan de undgå
att förväxla sin partiella erfarenhet med den allmängiltiga
sanningen och att begå empiriska fel. Dogmatism och empirism är
bägge subjektivism, ehuru bägge har sitt ursprung vid motsatta
poler.
Följaktligen finns det två slag av subjektivism
i vårt parti, dogmatism och empirism. Var och en av dem ser endast
en del och icke det hela. Om människor inte är på sin
vakt, inte förstår att dylik ensidighet är en brist
och inte bemödar sig att övervinna den, är det fara för
att de ska råka in på avvägar.
Av de två slagen av subjektivism utgör emellertid
dogmatismen alltjämt den största faran i vårt parti.
Dogmatiker kan nämligen lätt anlägga en marxistisk mask
för att lura, fånga och göra tjänare av kadrer
ur arbetarnas och böndernas led, vilka inte har lätt för
att genomskåda dem; de kan också lura och snärja den
naiva ungdomen. Om vi övervinner dogmatismen kommer kadrer med
boklig lärdom snabbt att gå samman med dem som har erfarenhet
och kommer att börja studera praktiska ting, och då kommer
många goda kadrer, som smälter samman teori med erfarenhet,
att växa fram och dessutom några verkliga teoretiker. Om
vi övervinner dogmatismen, kommer kamrater med praktisk erfarenhet
att få goda lärare som hjälper dem att höja sin
erfarenhet till teorins nivå och därmed undvika empiriska
misstag.
Förutom de oklara idéerna om "teoretikern"
och den "intellektuelle" finns det hos många kamrater
en grumlig idé om att "förbinda teorin med praktiken",
en fras som de har på läpparna varenda dag. De talar ständigt
om att "förbinda" men menar i verkligheten att "skilja",
ty de gör inget försök att förbinda. Hur ska den
marxist-leninistiska teorin förbindas med den kinesiska revolutionens
praktik? Det ska, för att använda ett vanligt uttryck, ske
genom att "skjuta pilen mot målet". Vad pilen är
för målet, är marxismen-leninismen för den kinesiska
revolutionen. Några kamrater håller emellertid på
att "skjuta utan mål", att skjuta på måfå,
och sådana människor riskerar att skada revolutionen. Andra
bara smeker över pilen och säger: "Vilken fin pil. Vilken
fin pil." De vill aldrig använda den att skjuta med. Dessa
människor är endast kuriosasamlare och har bokstavligen ingenting
att göra med revolutionen. Marxismen-leninismens pil måste
brukas till att skjuta mot den kinesiska revolutionens mål. Utan
att den saken står klar, kan vårt partis teoretiska nivå
aldrig höjas och den kinesiska revolutionen aldrig segra.
Våra kamrater måste förstå att
det inte är för att pråla med marxismen-leninismen som
vi studerar den, och inte heller därför att det är något
mystiskt med den, utan allenast därför att den är den
vetenskap som leder proletariatets revolutionära sak till seger.
Även nu finns det inte så få människor som alltjämt
betraktar enstaka citat från marxist-leninistiska verk som en
färdiggjord patentmedicin, vilken, när man väl skaffat
sig den, lätt kan bota alla sjukdomar. Dessa människor visar
en barnslig okunnighet, och vi bör upplysa dem. Det är just
dessa okunniga människor som tar marxismen-leninismen som en religiös
dogm. Till dem måste vi utan omsvep säga: "Er dogm är
värdelös". Marx, Engels, Lenin och Stalin har upprepade
gånger uttalat, att vår teori inte är en dogm utan
en vägledning till handling. Men dessa människor föredrar
att glömma detta uttalande som är av största, ja, yttersta
vikt. Kinesiska kommunister kan anses förbinda teori med praktik
endast när de blivit skickliga i att tillämpa den marxist-leninistiska
ståndpunkten, synpunkten och metoden samt Lenins och Stalins läror
rörande den kinesiska revolutionen och när de dessutom, genom
allvarlig forskning i den kinesiska revolutionens och historiens verklighet,
utför skapande teoretiskt arbete för att fylla Kinas behov
på skilda områden. Att enbart tala om att förbinda
teori och praktik utan att verkligen göra något för
det, gör ingen nytta även om man håller på att
tala i hundra år. För att bekämpa det subjektiva ensidiga
sättet att ta sig an problemen, måste vi göra slut på
den dogmatiska subjektiviteten och ensidigheten.
Detta, om bekämpandet av subjektivismen för
att korrigera studiestilen i partiet, kan räcka för dagen.
Låt mig nu tala om frågan om sekterismen.
Efter att ha stålsatts under tjugo år domineras
vårt parti inte längre av sekterismen. Rester av sekterism
påträffas emellertid fortfarande både i partiets inre
förhållanden och i dess förhållanden utåt.
Sekteristiska tendenser i inre förhållanden leder till avskildhet
gentemot kamrater inom partiet och står i vägen för
den inre enheten och solidariteten i partiet, medan sekteristiska tendenser
i förhållandena utåt leder till avskildhet gentemot
människor utanför partiet och hindrar partiet i dess uppgift
att ena hela folket. Endast genom att rycka upp bägge arterna av
detta onda med rötterna kan partiet obehindrat gå framåt
i sin stora uppgift att uppnå enhet mellan alla partikamrater
och inom hela folket i vårt land.
Vilka är resterna av den inre partisekterismen?
De är i huvudsak följande:
För det första, hävdandet av "självständighet".
Vissa kamrater ser endast till delens och inte till det helas intressen.
De lägger alltid obefogad vikt vid den del av arbetet för
vilken de själva är ansvariga och önskar alltid få
helhetens intressen underordnade sin egen dels intressen. De förstår
inte partiets system med demokratisk centralism; de inser inte att kommunistiska
partiet inte blott behöver demokrati utan också i ännu
högre grad behöver centralisering. De glömmer den demokratiska
centralismens system, i vilket minoriteten är underordnad majoriteten,
den lägre instansen den högre, delen helheten och samtliga
medlemmar Centralkommittén. Chang Kuotao hävdade sin "självständighet"
gentemot partiets Centralkommitté, och som en följd härav
"hävdade" han sig till att förråda partiet
och blev en kuomintangagent. Ehuru den sekterism som vi nu diskuterar
inte är av detta ytterligt allvarliga slag, måste vi likväl
skydda oss mot den och göra fullständigt rent hus med alla
yttringar av oenighet. Vi bör uppmuntra kamrater att ta hänsyn
till det helas intressen. Varje partimedlem, varje slag av arbete, varje
uttalande och varje handling måste utgå från hela
partiets intressen. Det är absolut otillåtligt att bryta
mot denna princip.
De som hävdar detta slag av "självständighet"
är vanligen förmälda med "mig först"-doktrinen
och har i allmänhet en felaktig uppfattning av förhållandet
mellan individen och partiet. Ehuru de i ord förebär respekt
för partiet, sätter de i praktiken sig själva främst
och partiet i andra rummet. Vad är dessa människor ute efter?
De är ute efter ryktbarhet och position och vill stå i rampljuset.
När helst de sätts att ta hand om ett arbetsområde,
hävdar de sin "självständighet". I detta syfte
drar de in en del människor, knuffar ut andra och använder
sig av skryt, smicker och värvning bland kamraterna och inför
sålunda de borgerliga partiernas vulgära stil i kommunistiska
partiet. Det är deras oärlighet som gör att det går
illa för dem. Jag anser att vi ska göra saker och ting på
ett ärligt sätt, ty utan att uppträda ärligt är
det omöjligt att uträtta något i denna värld. Vilka
människor är ärliga? Marx, Engels, Lenin och Stalin är
ärliga, vetenskapsmän är ärliga. Vilka människor
är oärliga? Trotsky, Bucharin, Chen Tu-hsiu och Chang Kuo-tao
är ytterligt oärliga: och de som ur personliga intressen eller
gruppintressen gör anspråk på "självständighet"
är också oärliga. Alla listiga människor, alla
dessa som inte har en vetenskaplig inställning i sitt arbete, inbillar
sig att de är fyndiga och förslagna, men de är i verkligheten
de dummaste och kommer att sluta illa. Studerande i vår partiskola
måste uppmärksamma detta problem. Vi måste bygga upp
ett centraliserat, enat parti och göra rent hus med all principlös
fraktionskamp. Vi måste bekämpa individualism och sekterism
för att sätta hela vårt parti i stånd att marschera
i takt och kämpa för ett gemensamt mål.
Kadrerna utifrån och de som är hemma på
orten måste enas och bekämpa sekteristiska tendenser. Noggrann
uppmärksamhet måste ägnas förhållandena mellan
kadrer från orten och kadrer utifrån, ty många antijapanska
basområden upprättades först efter Åttonde routearméns
eller Nya fjärde armens ankomst, och mycket av arbetet på
orten utvecklades först sedan kadrer utifrån anlänt.
Våra kamrater måste förstå att under dessa förhållanden
kan våra basområden konsolideras och vårt parti slå
rot där, endast när de två slagen av kadrer enas som
en man och när ett stort antal lokala kadrer utvecklas och befordras;
i annat fall är det omöjligt. Både kadrerna utifrån
och kadrerna från orten har sina starka och svaga sidor, och för
att gå framåt måste de övervinna sina svaga sidor
genom att lära av varandras starka sidor. Kadrerna utifrån
kan som regel inte mäta sig med de lokala kadrerna ifråga
om kännedom om lokala förhållanden och förbindelser
med massorna. Tag mig som ett exempel. Ehuru jag har vistats i norra
Shensi i fem eller sex år ligger jag långt efter kamraterna
från trakten ifråga om insikt i de lokala förhållandena
och ifråga om förbindelser med folket här. Våra
kamrater som beger sig till de antijapanska basområdena i Shansi,
Hopei, Shantung och i andra provinser, måste uppmärksamma
detta. Även inom ett och samma basområde består dessutom,
till följd av att vissa distrikt utvecklas tidigare och andra senare,
en skillnad mellan de lokala kadrerna i ett distrikt och de som kommer
från orter utanför det. Kadrer som kommer från ett
mera utvecklat och till ett mindre utvecklat distrikt är också
kadrer utifrån i förhållande till den trakten, och
även de bör ägna stor uppmärksamhet åt att
fostra och hjälpa de lokala kadrerna. På orter där kadrer
utifrån har ledningen är det som regel de som bör bära
huvudansvaret, om deras förhållande till de lokala kadrerna
inte är gott. Och de ansvariga kamraterna i ledningen bör
bära större ansvar. På olika platser uppmärksammas
detta problem alltjämt i alltför liten grad. En del människor
ser ner på de lokala kadrerna, gör spe av dem och säger:
"Vad vet de där lantisarna? Bondlurkar!" Dessa människor
begriper alls inte de lokala kadrernas betydelse. De känner varken
dessas starka sidor eller sina egna svagheter och intar en felaktig,
sekteristisk hållning. Alla kadrer utifrån måste omhulda
de lokala kadrerna och ständigt hjälpa dem och får inte
tillåtas att förlöjliga eller angripa dem. De lokala
kadrerna måste naturligtvis för sitt vidkommande lära
av de utifrån kommande kadrernas starka sidor och göra sig
av med olämpliga och trånga åsikter så att de
och kadrerna utifrån blir som en man och inte gör någon
skillnad mellan "dem" och "oss" och därmed
undviker sekteristiska tendenser.
Detsamma gäller förhållandet mellan
kadrer i armétjänst och andra kadrer som arbetar i trakten.
De måste vara fullständigt eniga och måste vända
sig mot sekteristiska tendenser. Armékadrerna måste hjälpa
dessa lokala kadrer och tvärt om. Om det råder slitningar
mellan dem, bör var och en ta hänsyn till den andre och genomföra
tillbörlig självkritik. På orter där armékadrerna
har den faktiska ledarställningen är det som regel de som
bör bära ansvaret, om deras förhållande till de
lokala kadrerna inte är gott. Först då armékadrerna
förstår sitt eget ansvar och uppträder försynt
mot de lokala kadrerna, kan betingelser skapas för en obehindrad
utveckling av våra krigsansträngningar och vårt uppbyggnadsarbete
i basområdena. Detsamma gäller förhållandet mellan
olika arméförband, olika orter och olika avdelningar. Vi
måste bekämpa tendensen att själviskt gynna den egna
avdelningens intressen på bekostnad av de andras. Envar som ställer
sig likgiltig till andras svårigheter, som vägrar att då
så begärs överföra kadrer till andra enheter eller
endast släpper ifrån sig dåliga kadrer, "använder
grannens fält som utsläpp för sin översvämning"
och inte tar minsta hänsyn till andra avdelningar, orter eller
människor - denne person är en avdelningsegoist, som helt
förlorat den kommunistiska andan. Brist på hänsyn till
helheten och fullständig likgiltighet för andra avdelningar,
orter och människor är kännetecknen på en avdelningsegoist.
Vi måste intensifiera våra bemödanden att fostra dessa
personer för att få dem att förstå att avdelningsegoismen
är en sekteristisk tendens som, om den tillåts utveckla sig,
kommer att bli mycket farlig.
Ett annat problem är förhållandet mellan
gamla och nya kadrer. Sedan försvarskriget inleddes har vårt
parti haft en enorm tillväxt och ett stort antal nya kadrer har
trätt fram. Detta är mycket bra. Kamrat Stalin sade i sin
Verksamhetsberättelse på adertonde partikongressen om
SUKP (b):s Centralkommittés arbete, det är "alltid
ont om gamla kaderarbetare, det finns inte tillräckligt sådana,
och de börjar till en del redan till följd av naturens lagar
ryckas bort från sin plats i ledet". Här diskuterade
han både kadersituationen och inte endast naturens lagar. Om vårt
parti inte har ett stort antal nya kadrer som i enighet och samverkan
arbetar tillsammans med de gamla kadrerna, kommer vår sak ej att
kunna föras vidare. Därför bör alla gamla kadrer
välkomna de nya med största entusiasm och visa dem den varmaste
omsorg. Det är sant att nya kadrer har sina brister. De har inte
länge varit med i revolutionen och saknar erfarenhet, och många
av dem för oundvikligen med sig rester av det gamla samhällets
fördärvliga ideologi, rester av den småborgerliga individualismens
ideologi. Men dessa brister kan småningom övervinnas genom
fostran och härdning i revolutionen. De nya kadrernas starka sida
är, som Stalin sagt, att de är mycket känsliga för
det nya och därför i mycket hög grad entusiastiska och
aktiva - just de egenskaper som en del av de gamla kadrerna saknar.[6]
Kadrerna, de nya och de gamla, bör respektera varandra, lära
av varandra och övervinna sina brister genom att lära av varandras
starka sidor för att enas som en man för den gemensamma saken
och värja sig emot sekteristiska tendenser. På de orter där
huvudsakligen gamla kadrer har ledningen, är det i allmänhet
de som bör ställas som huvudansvariga, om deras förhållande
till de nya kadrerna inte är gott.
Allt det ovan berörda - förhållandet
mellan delen och det hela, förhållandet mellan individen
och partiet, förhållandena mellan kadrer utifrån och
lokala kadrer, förhållandena mellan armékadrer och
andra kadrer som arbetar i trakten, förhållandena mellan
det ena och andra arméförbandet, mellan den ena och andra
orten, mellan den ena och andra avdelningen och förhållandena
mellan gamla och nya kadrer - är förhållanden inom partiet.
I alla dessa förhållanden är det nödvändigt
att stärka den kommunistiska andan och vara på sin vakt mot
sekteristiska tendenser, så att vårt partis led ska befinna
sig i god ordning, marschera i takt och därför kämpa
väl. Detta är ett mycket viktigt problem som vi måste
lösa grundligt vid korrigeringen av vårt partis arbetsstil.
Sekterismen är ett uttryck för subjektivismen i de organisatoriska
förhållandena; om vi vill göra oss av med sekterismen
och främja den marxist-leninistiska andan att söka sanningen
ur fakta, måste vi sopa ut sekterismens rester ur partiet och
utgå från principen att partiets intressen står över
person och gruppintressen så att partiet kan uppnå fullständig
solidaritet och enighet.
Sekterismens rester måste avlägsnas såväl
ur partiets förhållanden utåt som ur dess inre förhållanden.
Skälet härtill är detta: vi kan inte slå fienden
enbart genom att ena kamraterna i hela partiet, vi kan slå fienden
endast genom att ena folket i hela landet. I tjugo år har Kinas
kommunistiska parti utfört ett stort och mödosamt arbete för
att ena folket i hela landet, och framgångarna i detta arbete
har sedan försvarskriget började varit ännu större
än tidigare. Detta betyder emellertid inte att alla våra
kamrater redan har en riktig stil i sitt umgänge med massorna och
är fria från sekteristiska tendenser. Nej. Faktiskt förekommer
sekteristiska tendenser alltjämt bland ett antal kamrater och i
några fall i sådan grad att det är mycket allvarligt.
Många av våra kamrater har en tendens att vara överlägsna
i sitt förhållande till människor, som inte tillhör
partiet, att se ned på dem, förakta dem och vägra att
respektera dem eller att uppskatta deras starka sidor. Detta är
förvisso en sekteristisk tendens. Efter att ha läst några
få marxistiska böcker blir dessa kamrater mera arroganta
i stället för mera blygsamma och avfärdar ständigt
andra såsom dåliga, utan att inse att deras egen kunskap
endast är halvfärdig. Våra kamrater måste inse
sanningen att de kommunistiska partimedlemmarna ständigt är
i minoritet gentemot de människor som inte tillhör partiet.
Anta att var hundrade människa vore kommunist, det skulle då
finnas 4.500.000 kommunister bland Kinas 450.000.000 invånare.
Men även om vårt medlemsantal nådde denna väldiga
siffra, skulle kommunisterna likväl endast utgöra en procent
av hela befolkningen medan 99 procent inte skulle vara partimedlemmar.
Vilka skäl kan vi då ha för att inte samarbeta med människor
som inte tillhör partiet? Vad alla som vill samarbeta eller kan
komma att samarbeta med oss beträffar, har vi endast skyldighet
att samarbeta med dem, men absolut ingen rätt att utestänga
dem. Men vissa partimedlemmar förstår inte detta och ser
ned på eller till och med utestänger de som vill samarbeta
med oss. Det finns inga som helst skäl för att handla så.
Har Marx, Engels, Lenin och Stalin givit oss några skäl för
det? Det har de inte. De har tvärtom alltid allvarligt inpräntat
i oss att knyta fasta band med massorna och inte skilja oss från
dem. Har Kinas kommunistiska partis Centralkommitté givit oss
några skäl? Nej. Det finns bland alla dess resolutioner inte
en enda som säger att vi får skilja oss från massorna
och därmed isolera oss själva. Centralkommittén har
tvärtom alltid sagt åt oss att knyta fasta band med massorna
och inte skilja oss från dem. Sålunda finns det inget som
helst berättigande för någon handling som kan skilja
oss från massorna. Sådana handlingar är helt enkelt
ett fördärvligt resultat av de sekteristiska idéer
som en del av våra kamrater själva kokat ihop. Eftersom denna
sekterism förblir mycket allvarlig bland en del av våra kamrater
och alltjämt hindrar partilinjens tillämpning, måste
vi genomföra en omfattande skolning inom partiet för att komma
tillrätta med detta problem. Framför allt bör vi laga
att våra kadrer verkligen förstår hur allvarligt problemet
är och få dem att inse hur ytterligt omöjligt det är
att besegra fienden och uppnå revolutionens mål utan att
partimedlemmarna enas med partilösa kadrer och folk som inte tillhör
partiet.
Alla sekteristiska idéer är subjektivistiska
och oförenliga med revolutionens verkliga behov, och följaktligen
bör kampen mot subjektivismen pågå samtidigt med kampen
mot sekterismen. Det finns i dag inte tid att tala om frågan om
schablonmässigt skriveri i partisaker. Jag ska diskutera den vid
ett annat möte. Schablonmässigt skriveri i partisaker är
ett medel att sprida smuts, en uttrycksform för subjektivism och
sekterism. Det gör människor illa och skadar revolutionen,
och vi måste göra oss av med det helt och hållet. För
att slå subjektivismen måste vi propagera materialism och
dialektik. Det finns emellertid många kamrater i vårt parti
som inte lägger någon vikt vid propagandan för vare
sig materialismen eller dialektiken. En del kamrater tolererar subjektivistisk
propaganda och ser med jämnmod på den. De inbillar sig att
de tror på marxismen, men gör inget försök att
propagera materialismen och ger inte en tanke åt saken eller uttryck
åt någon mening när de hör eller läser subjektivistiskt
material. Detta är inte den hållning en kommunist bör
inta. Den tillåter att många av våra kamrater förgiftas
av subjektivistiska idéer, som förlamar deras känslighet.
Vi bör därför inleda en upplysningskampanj inom partiet
för att frigöra våra kamraters tänkande ur subjektivismens
och dogmatikens dimma och bör mana dem att bojkotta subjektivism,
sekterism och schablonmässigt skriveri i partisaker. Sådant
ont är de japanska varorna likt, ty endast våra fiender vill
att vi ska bevara det och fortsätta att förvirra oss själva
med det; vi bör därför tala för en bojkott emot
det på samma sätt som vi bojkottar japanska varor.[7]
Vi bör bojkotta alla alster av subjektivism, sekterism och schablonmässigt
skriveri i partisaker, göra det svårt att sälja dem
och inte tillåta utprånglarna därav att bedriva sin
handel genom att dra fördel av den låga teoretiska nivån
i partiet. Våra kamrater måste i detta syfte utveckla en
god näsa; de bör lukta på allt och skilja det goda från
det dåliga innan de beslutar om de ska välkomna eller bojkotta
det. Kommunister måste alltid se på orsakerna och skälen
till allt, bruka sina huvuden och noga tänka över huruvida
det som det rör sig om svarar mot verkligheten och är väl
grundat. De bör på inga villkor följa blint och på
intet vis uppmuntra slaviskhet.
I kampen mot subjektivism, sekterism och schablonmässigt
skriveri i partisaker måste vi slutligen ha två syften i
tankarna: för det första "lär av begångna
misstag för att undvika att göra nya", och för det
andra "bota sjukdomen för att rädda patienten".
Begångna misstag måste avslöjas utan hänsyn till
någons känslor; det är nödvändigt att det
som var dåligt i det förflutna analyseras och kritiseras
med en vetenskaplig inställning så att arbetet i framtiden
blir noggrannare och bättre utfört. Detta är vad som
menas med "lär av begångna misstag för att undvika
att göra nya". Men vårt syfte med att avslöja misstag
och kritisera brister är, liksom då en doktor kurerar en
sjukdom, blott och bart att rädda patienten och inte att doktorera
honom till döds. En person med inflammerad blindtarm räddas
då läkaren tar bort hans blindtarm. Så länge en
person som begått misstag inte döljer sin sjukdom av fruktan
för behandling eller inte fortsätter sina misstag till dess
han inte kan botas, så länge han ärligt och uppriktigt
önskar bli kurerad och bättra sig, bör vi välkomna
honom och kurera hans sjukdom så att han kan bli en god kamrat.
Vi kan aldrig lyckas om vi bara släpper oss själva lösa
och piskar på honom. När man behandlar en ideologisk eller
politisk sjuka, får man aldrig gå hårdhänt och
förhastat tillväga utan måste inrikta sig på att
"bota sjukdomen för att rädda patienten", vilken
metod är den enda riktiga och verksamma.
Jag har tagit detta tillfälle vid partiskolans
öppnande i akt till att hålla ett ganska långt tal,
och jag hoppas att kamraterna ska tänka över vad jag sagt.
(Entusiastiska applåder.)
NOTER
[1] Schablonmässigt skriveri, eller
den "åttabenta essän", var den särskilda form
av essä som föreskrevs i de kejserliga examina under Kinas
feodala dynastier från 1600-talet och fram till slutet av 1800-talet.
Den var ett jonglerande med ord, ytterligt blottad på innehåll
och inriktad enbart på formen. Essän skulle bestå av
åtta avsnitt - presentation av temat, framställning, premilinär
utredning, inledande diskussion, begynnelseavdelning, mittavdelning,
slutavdelning och sammanfattande avdelning. Och de sista fyra avsnitten
skulle ha två "ben" vardera, dvs bestå av två
antitetiska stycken. Härav namnet "åttabenta essän".
Den "åttabenta essän" blev i Kina ett öknamn
som betecknade schablonmässig formalism och banalitet. Således
karaktäriserar beteckningen "schablonmässigt skriveri"
i partisaker det skriveri som bedrevs av vissa personer i de revolutionära
leden, vilka travade upp revolutionära fraser och termer huller
om buller i stället för att analysera fakta. Vad de skrev
var, liksom den "åttabenta essän", endast svammel.
[2] Termen "de intellektuella"
syftar på alla som genomgått mellanskolor eller högre
läroanstalter samt de som uppnått liknande utbildningsnivåer.
Dessa innefattar lärare och personal vid universiteten och mellanskolorna,
studerande vid universiteten och mellanskolorna, lärare i bottenskolorna,
utövare av de fria yrkena, ingenjörer och tekniker, och bland
dessa intar de studerande vid universiteten och mellanskolorna en viktig
ställning,
[3] Detta syftar på det beslut,
om att värva intellektuella, som Kinas kommunistiska partis Centralkommitté
antog i december 1939 och som under titeln "Rekrytera stora skaror
av intellektuella" är publicerat i Valda verk av Mao Tsetung,
band II.
[4] Se J. V. Stalin: "Om leninismens
grunder" (april-maj 1924), Leninismens problem, s. 26.
[5] Detta är den inledande satsen
i Confucian Analetts, en uppteckning av samtalen mellan Konfutse
och hans lärjungar.
[6] Se J. V. Stalin, "Verksamhetsberättelse
på adertonde partikongressen om SUKP (b):s Centralkommittés
arbete" (10 mars 1939), Leninismens problem, s. 899-900.
[7] Bojkott mot japanska varor var en
kampmetod som det kinesiska folket ofta använde mot den japanska
aggressionen under 1900-talets första hälft. Så t.ex.
under den patriotiska Fjärdemajrörelsen år 1919, efter
18:e septemberintermezzot 1931 och under försvarskriget mot Japan.
|